Мария се пише: "УБИЙСТВОТО НА КОМАНДОРА" МУРАКАМИ - нещо като рецензия

Monday, September 9, 2019

"УБИЙСТВОТО НА КОМАНДОРА" МУРАКАМИ - нещо като рецензия


Аз нали все търся някакви отговори: каква съм, защо съм, къде съм, колко съм… Това е, защото искам да вярвам, че във всичко има някакъв, ама много дълбок смисъл. Ако нещо е плитко, отпишете ме от живота. Не ми се живее така. Трябва да ми е интересно, за да съм хепи. Да е от значение. Ако няма, ще умра от любопитство да разбера сега защо няма значение. Какъв е смисълът от липса на смисъл?! Така мисли само един от всички Мим в мен. Много е важно състоянието, в което се намира човек, когато изказва мнението си по даден въпрос. Трудно е да си обективен. Едно време, в гимназията, като бях много, много влюбена, обичах да чета „Гордост и предразсъдъци“. Беше любимата ми книга, сега не мога да прочета и един ред, просто ще повърна, много ми е лигава. В тази връзка всяка книга е добра и лоша едновременно. За всяка книга си има подходящо време. И какво ще ми каже една книга, зависи от мен - от това, какво чакам да чуя, от какви отговори имам нужда.
Започвам на пръв поглед с едно ненужно встъпление, но според мен, за да прецените дали мнението ми за дадена книга съвпада с вашето, първо трябва да придобиете представа за моя поглед върху нещата. Мечтая си да съм над тях, ама не съм. Цикля си в моите си филми. Защото животът е пълен с някакви измислени понятия, които се интерпретират по толкова различни начини, колкото човеци има. И духът на тази книга е точно такъв – интерпретация на самотата, любовта, изкуството, обръщението към себе си и пътя.
И така… Попаднах на това човечище Мураками, когато си търсех книга от „Алея на книгата“. Знам повечето му заглавия, но не бях чела нищо от него. Носят се слухове, че е ексцентричен, а мен лудите много ме привличат. Един себеуважаващ се Мим няма да си губи времето да чете нещо обикновено, нали?!
В началото на книгата, смятайте първите 300 страници, затънах в описания, ей така, както вие сигурно се губите в километричните ми уводи, докато си дойда на думата. Но историята не ме пусна, защото си имаше нейна сбъркана логика. Както ми беше скучно и внезапно аз бях вътре в действието, привидно бездействие. На повърхността става дума за млад художник на портрети, чиято съпруга го напуска и той решава да избяга за малко, за да събере мислите си в осамотена къща в планината. Дотук добре. Къщата е собственост на известен художник с тайно минало, който обаче е настанен в старчески дом. Главният герой намира негова скрита картина, озаглавена „Убийството на командора“ – изобразява привидно сцена от операта „Дон Жуан“ на Моцарт, но всъщност детайлите й разказват една по-лична история, която остава догадка до края, но се превръща във вход към свят отвъд живия живот, който познаваме, отвъд обяснимото. Една Идея става човек, а изпитанието, което младият художник преодолява, е една река от Двойни метафори. Ето по такива неща въобще не си падам – свръхестествени. Всичко си има причина, просто в момента не я знаем. Когато се пише за такива неща границата между кича и изкуството е много тънка. Как ме измами Мураками да вляза в този сюжет? Преплита скучното ежедневие с чудновати събития, които започват да ти се струват съвсем нормални, а това, че не могат да се обяснят разумно, ме държа отвлечена в плена на собсвените ми въпроси за всички „защо“ и стоях там, докато не намерих техните „защото“. Де да можех и аз така да пиша. Може би някой ден ще намеря моята „Убийството на командора“, ще срещна моя човек Идея и ще премина моята река на Метафорите, за да намеря следващото „защото“. За всеки „защото“ е различно. За лирическия герой остава вярата, че винаги ще се появи нещо, за да го „преведе през най-тъмния и тесен тунел на света“, а за мен остава търсенето, тъй като книгата на моя път още не е завършена.
Въобще не искам да препоръчвам тази книга. Нямам представа дали трябва да я прочетете или не. Изборът е ваш. Дали ще търсите отговори, дали ще си задавате въпроси. На мен ми хареса диалога ми със себе си, докато я четох.

Мария се пише

No comments:

Post a Comment