Мария се пише

Sunday, November 16, 2014

RESET TO FACTORY DEFAULT

или белият лист

Изреченията си изкълчиха думите и нещо много често се препъват в смисъла. Буквите са в безпорядък и се блъскат във вълнолом от безсмислие. Уводът върви на инат, тезата мълчи, докато препинателните знаци крещят, а щастливият край е бездомник, който обира фасовете по улицата. Тая история няма да я пиша. Само ще я оставя тихичко на гърба на белия лист и без това не искам да я чета и да бъде препрочитана. Слагам й точката преди да съм й написала заглавието.
Ще отида до книжарницата на новия ден и ще си взема назаем малко бели листи, на които се разказват от онези истории с хубавия край. И така ще продължа да пиша от начало за същото, но с други изречения. Ще пиша бавно. Този път няма да бързам. Ще събера всичко на едно място и ще го подвържа със значимост. По изрисуваните корици ще се познава. Няма да стои непрочетено на рафта и да събира праха на пропуснатото време. Ще стои на масата в слънчевата всекидневна и когато си пия чая следобед, ще си чета по малко и ще дописвам.
Така ще се сетя. Когато се изгубя, как да се върна отново. Връщане към началото и обратно напред. И там на белия лист пише за това, как животът не е литература и ще прочета, че денят е маркетинг – покупко - продажба на ползи. Продаваме се за чаша печалба. Понякога излизаме на минус. Така е в търговията. Напомням - хората барабар с чувствата преминаваха, преминават, ще премине всичко и накрая последният ще остане, а последният съм аз. Така сме устроени, да се връщаме винаги към себе си. По подразбиране. Това е в случай, че се забравим от къде сме тръгнали и на къде, за да знаем къде отиваме и в крайна сметка да стигнем. Без да питам защо, защото вървежът е винаги самостоятелен дори с някого.
Аз се връщам към белия лист, който взех назаем от книжарницата на новия ден, където мисля да разказвам за същото, но с изреченията на други чувства такива, които ще искам след време да бъдат препрочитани. За това себеусещане си заслужава връщането. Така слагам главна буква на многоточието без право на точка...

Saturday, November 15, 2014

ЧЕСТИТ РОЖДЕН ДЕН ПО ШОПСКИ

или фолклорно позициониране second edition
Есен по скарпини одим
има-нема четри годин.
Сбрали са се странджанци, тракийци, шопи,
люде чак от Пирин, Добруджа, Родопи.
Коги затропат сите в оро,
они ги знаат чаа у съседното село'.
Не, че нещо, ама да са знай -
при нас са убавите момци и моми, най.
А па черни нинджи как играят, пълнат ти душата,
щото в Ритъм 7/8 бият им сърцата.
И понеже се изчерпах шопско-диалектно,
ще тропна пожелание правоговорно дискретно.
Първо с прескоци и свищовки ще загрея,
после „Бяла роза“ ще запея.
Дясна ръка лява хваща,
инак с шоколади ще си плащаш.
„Самоковско“ ще изиграя
и ще пожелая най-накрая-
Честит НОВ ден, рожден
от Мимчо – най-ритмичен фен. 
А с Ръченица на хорце,
ви прегръщам от сърце.
И римата ми тук приключи,
затова и ще заключа.
И те така -
иха, иха и ха, ха. 

Sunday, October 12, 2014

"Трябва да действате. И трябва да сте готови да се провалите. Ако ви е страх от провала, няма да стигнете далеч."
Стив Джобс

Saturday, October 11, 2014

КОГАТО ПРОЗИТЕ ОБИЧАТ

Пак ме спряха думите на стоп и ме накараха да сляза от земята и сега съм проза, написана от нощен вятър. Попитай ме, да ти кажа. Няма да те излъжа. Така де, прозите не лъжат.

Те чуват, помнят и изслушват. Помнят. Думите им са чисто бели и не се страхуват, че няма да бъдат прочетени. Прозите не се влюбват и не болят, не са тъжни и не плачат. Имат вътрешна усмивка. Не могат да мислят, но могат да те почувстват. Обичат да си говорят с теб, да ти разказват истории.

Сега съм проза. Попитай ме, да ти разкажа. Няма да те излъжа. Ако си сам, ще те напиша, може някой да те разчете. Ако ми позволиш, ще те прегърна с кавички и ще държа ръката ти, когато думите загубят главните си букви. Ще те изправя във възклицателна, когато се изгърбиш във въпросителна. Ще те хвана, когато паднеш на дъното на смисъла. Ще те стопля между редовете, когато ти стане студено от текста под линия. Ще те целуна с метафора и ще те обичам със смислови грешки. Ще ти дам увод, когато изгубиш посоката и ще напиша щастливия ти край.Винаги ще доказвам тезата ти. Поуката назаем ще ми вземеш.

Аз съм проза. Попитай ме, да ти разкажа, какъв е твоят смисъл. Ще ти пазя значението, дори да ти се сбръчкат запетайките. Ще съм прозата ти чак до безкрая на многоточието...Попитай ме, прозите на лъжат. Ще те чакам в заключението, точно преди точката на последното изречение. Ще ме познаеш по чувството за объркан словоред, когато ме прочиташ. Ще се радвам да бъда разчетена.

Аз съм проза. Но да знаеш, че прозите не се влюбват. Прозите обичат. Обичат да те пишат. Попитай ме, да ти разкажа. Прозите не лъжат.

Wednesday, October 8, 2014

...ФИНАЛЪТ НА ОПТИМИСТИЧНИЯ СТОЛ СЛЕД ПРОЗРЕНИЕ ЗА СЪЩИЯ

не е любовна история


Заглавието ми иска да е въведение, което прелюбодейства с края на историята за едно прозрение, докато мами тезата за стола, че ще й бъде вярно до значимост на концептуалния смисъл за ценността на гледната точка за щастието така, както го разчита в „СънятНаединЛуд“. ЕдинЛуд изсънува, как дъждът носи новия ден, а новият ден е сряда, точно когато се падаше сляпата неделя. Ама неделята си е още с две здрави очи и хич не се връзва на делничните дни. И да ви кажа честно май столът не го бива, затова трябва да седна на друг, преди да тръгна да пресичам тъгата на небето през други улици в друг есенен град, където листата чертаят разни жълти пътеки, които ме водят към финала на оптимистичния стол. Който всъщност е нещо като обещано начало на онова с ослепелия уикенд, дето не го знам в кой ден точно се пада, но като поседя малко там на есенния тротоар при кестените, ще вземе да го бъде просто така и тогава съвсем ще изгуби значение с каква дума ще го нарека. Тия неща не се побират в буквите и не могат да бъдат изписани. Прозата им е тясна. Живият живот най им прилича. Нещо като цвят мелодия. Като аромат на влюбени очи. Като дихание на скрити копнежи.  Абе знам ли. Като глупост. Ще го позная, когато седне до мен на моя стол точно, когато времето е сега и денят е новият на някой тротоар под небе, чието чувство прилича на неопределеност с променлива безоблачност. И тогава краят на историята с гледната точка на стола ще седне върху увода на друга история, която ще диша, но няма да бъде написана, защото слепият луд, за когото ви говорих в началото ще е твърде зает да я сънува.  А между редовете още ме боли зъбът. Да взема да отида на стоматолог най-сетне. Не знам по пътя на кого ще се случа и кой няма да ми се случи. (виж „ПРОЗРЕНИЕ ЗА ЕДИН СТОЛ“).